بررسی مبحث انواع حافظه ی کارت گرفیک

مشخصبات سخت افزاری کارت گرافیک

graphics card memory

انواع حافظه های کارت گرافیک که تأثیر زیادی در عملکرد پردازشگی – گرافیکی سیستم کامپیوتر دارند در سه گروه GDDR ، HBM و GDDRX دسته بندی می شوند که از نظر ویژگی های عملکردی با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند، این تفاوت های شامل تکنولوژی، سرعت کلاک، نرخ انتقال داده ها، پهنای باند و … می شود.

انواع حافظه کارت گرافیک

بررسی مبحث انواع حافظه های در کارت های گرافیک و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع حافظه ی کارت گرافیک

موضوعات مورد بررسی در این مطلب:

1- ساختار و عملکرد کارت گرافیک

2- نسل های مختلف حافظه GDDR

3- تفاوت حافظه ی GDDR و GDDRX

4- ملاک های تأثیر گذار در انتخاب کارت گرافیک

بررسی حافظه در کارت گرافیک

عملکرد حافظه در کارت گرافیک

کارت گرافیک یکی از مهمترین قطعات کامپیوتر می باشد که در کنار CPU وظیفه ی پردازش بخش مهمی از اطلاعات و داده های کامپیوتری را بر عهده دارد،پردازش اطالاعات گرافیکی و بخشی از محاسبات کامپیوتری در آن انجام می شود، قطعه ی کارت گرافیک از بخش های مختلفی مانند پرداشگر مرکزی، حافظه ی ذخیره ساز و … تشکیل می شود.

عملکرد حافظه ی ذخیره ساز داده ها در کارت گرافیک و ماژول های رم بسیار به یکدیگر شبیه است، این دو حافظه ی بسیار پر سرعت، ذخیره ساز موقت داده ها با اندکی تفاوت هستند که در پردازش اطلاعات نقش مهی ایفا می کنند.

حافظه های کارت گرافیک

حافظه ی ذخیره ساز در کارت های گرافیک به نوعی همان حافظه های رم هستند که برای استفاده در کارت های گرافیک بهینه سازی شده اند، این حافظه ها در دو دسته ی GDDR و HBM جای می گیرند.

حافظه های HBM در دو نسل HBM و HBM2 در دسترس هستند، عملکرد کلی این نوع حافظه ها با حافظه های نوع GDDR یکسان است، حافظه های سری GDDR نیر به دو نوع GDDR و GDDRX دسته بندی می شوند که از نظر تکنولوژی، سرعت، پهنای باند و قیمت با یکدیگر متفاوتند.

حافظه ی کارت گرافیک

نسل های حافظه GDDR

حافظه های GDDR که تا به حال 8 نسل از آنها مورد استفاده قرار گرفته است، اولین بار توسط کمپانی انویدیا معرفی شدند.

به طور کلی نسل های جدید این نوع حافظه نسبت به نسل های قبل، عملکرد بهتری دارند، این عملکرد در زمینه هایی همانند سرعت ذخیره سازی و بازخوانی داده ها، ظرفیت مورد استفاده برای ذخیره سازی و طول عمر مفید مورد بررسی قرار می گیرند.

GDDR / GGDR2 / GDDR3 / GDDR4 / GDDR5 / GDDR6 / GDDR5X / GDDR6X

کارت گرافیک

در مقایسه ی نسل های مختلف حافظه ی GDDR از نظر سرعت کلاک که با واحد مگاهرتز (MHZ) بیان می شود، افزایش 2 برابری سرعت کلاک از نسل حافظه ی GDDR2 تا نسل حافظه ی  GDDR5 قابل مشاهده است.

روند افزایش سرعت کلاک در نسل های مختلف حافظه های کارت گرافیک به طور کلی صورت با پیشرفت و افزایش نسل رابطه ی مستقیم دارد، البته در مواردی همانند نسل  GDDR4 می توان مشاهده کرد که سرعت کلاک این نسل از حافظه در مقایسه با نسل قبل کاهش یافته است.

سرعت حافظه کارت گرافیک

از نظر نرخ انتقال داده ها با افزایش نسل حافظه های GDDR، این ملاک سنجش سرعت نیز به طور تقربی رو به رشد خواهد بود به طوری که نرخ انتقال داده ها در حافظه ی نسل GDDR6 حدود 5 برابر نسل حافظه ی GDDR3 می باشد.

انتقال داده ها در حافظه های کارت گرافیک که با واحد گیگابایت بر ثانیه (Gbps) سنجش می شود، یکی از اصلی ترین ملاک های اندازه گیری سرعت عملکرد حافظه ی کارت گرافیک است.

نرخ انتقال داده ها

تفاوت GDDR و GDDRX

در مقایسه ی دو نوع حافظه ی GDDR و GDDRX در کارت های گرافیک می توان این گونه در نظر گرفت که در یک نسل یکسان، نوع حافظه ی دارای پسوند X دارای قدرت و تکنولوژی پیشرفته تری خواهد بود.

تراشه های سازنده ی حافظه های GDDRX در مقایسه با تراشه های سازنده ی حافظه های  GDDR پهنای باند و سرعت کلاک بیشتری دارند که برتری های این نوع حافظه باعث افزایش هزینه های آن در مقایسه با نسخه ی GDDR شده است.

تفاوت GDDR و GDDRX

انتخاب کارت گرافیک مناسب

با توجه به عرضه ی نسل ها و انواع مختلفی از حافظه های سازنده ی کارت گرافیک، تفاوت زیادی بین عملکرد و تکنولوژی در نسل ها و انواع مختلف حافظه ی کارت گرافیک وجود دارد.

امروزه محبوب ترین نسل های حافظه در کارت های گرافیک، GDDR5 و GDDR6 هستند به این دلیل که کارت گرافیک هایی با حافظه ی GDDR5 دارای بیس و سرعت کلاک بالا هستند، همچنین تراشه های حافظه ی GDDR6 دارای سرعت کلاک بالا، پهنای باند گسترده و مصرف انرژی بیشتر در هنگام فعالیت هستند.

انتخاب کارت گرافیک

سازگاری قطعات کامپیوتر

در انتخاب کارت گرافیک باید توجه شود که مادربرد و پردازنده توانایی ساپورت و عملکرد همپای کارت گرافیک را داشته باشند.

برای مثال اگر مادربرد تا نسل GDDR5 را ساپورت کند، با نصب یک کارت گرافیک که از حافظه ی GDDR6 استفاده می کند، سیستم توانایی استفاده از حداکثر قدرت پردازشی کارت گرافیک را نخواهد داشت، برای کسب اطمینان از همخوانی مادربرد و سایر قطعات کافی است به سایت سازنده ی آن قطعه مراجعه شود.

سازگاری بین قطعات کامپیوتر

مقالات مرتبط

کارت گرافیک

Graphic card

انتخاب بهترین کارت گرافیک برای هر کاربری

کارت گرافیک

بررسی و معرفی برترین کارت های گرافیک برای استفاده در کاربری های مختلف
مشاهده
کارت گرافیک

Graphic card

انتخاب بهترین کارت گرافیک برای هر کاربری

کارت گرافیک

بررسی و معرفی برترین کارت های گرافیک برای استفاده در کاربری های مختلف
مشاهده

کارت گرافیک

بررسی کارت های گرافیک مختلف از برند های متفاوت