بررسی مبحث باس رابط در کارت گرفیک

مشخصبات سخت افزاری کارت گرافیک

Memory bus (interface) width

باس رابط در کارت گرافیک یکی از تأثیر گذار ترین ملاک های بر سرعت پردازش گرافیکی در سیستم کامپیوتر می باشد، عملکرد پردازشی مادربرد، پردازنده و کارت گرافیک در کنار یکدیگر نیازمند سازگاری کامل از نظر مشخصات فنی است تا علاوه بر انجام فرامین، بازدهی عملکرد کامپیوتر نیز به حداکثر برسد.

باس رابط در کارت گرافیک

بررسی مبحث تایمینگ در حافظه های RAM و تاثیر آن بر سرعت ماژول های رم

باس رابط در کارت گرافیک

موضوعات مورد بررسی در این مطلب:

1- ساختار و عملکرد کارت گرافیک

2- تحلیل میزان قدرت کارت گرافیک

3- تشابه ماژول حافظه رم و کارت گرافیک

4- بررسی باس رابط و سازکاری آن در کارت گرافیک، پردازنده و مادربرد

باس رابط کارت گرافیک چیست؟

ساختار و عملکرد کارت گرافیک

یکی از مهمترین ملاک های سنجش سرعت عملکرد کارت گرافیک باس رابط است، اما باید توجه داشت که در زمینه ی قدرت کارت گرافیک ملاک های دیگری نیز وجود دارد:

الف) محدوده ی فرکانس عملکرد

ب) سرعت کلاک پالس های حافظه

ج) ظرفیت حافظه ی کارت گرافیک

د) باس رابط و حجم داده هی انتقالی

سرعت و قدرت کارت گرافیک

ساختار کارت گرافیک از چندین بخش مختلف تشکیل شده است، یکی از این بخش ها، حافظه ی ذخیره ساز اطلاعات است، این حافظه همانند حافظه های رم اطلاعات را به صورت موقت در خود ذخیره سازی می کند.

ماژول های حافظه ی رم و کارت گرافیک برای ایفا کردن نقش خود در پردازش کامپیوتری، اطلاعات را با سرعت بالا و در ظرفیت های مختلفی در حد چندین گیگابایت در حافظه ی خود ذخیره سازی می کنند، ملاک دیگر تأثیر گذار بر عملکرد ماژول های رم و کارت گرافیک نحوه و سرعت انتقال اطلاعات بین آنها و پردازنده می باشد.

حافظه ی کارت گرافیک

شباهت ماژول حافظه ی رم و کارت گرافیک

نسل های مختلف حافظه های رم با نام DDR و نسل های مختلف حافظه ها در کارت های گرافیک با نام GDDR شناخته می شوند، این نوع حافظه در ظرفیت های مختلفی از چند مگابایت تا چندین گیگابایت عرضه شده اند.

نسل های مختلف حافظه ی رم و کارت گرافیک:

DDR – DDR2 – DDR3 – DDR4 – DDR5

GDDR2 – GDDR3 – GDDR4 – GDDR5 – GDDR 6 – GDDR5x – GDDR6x

حافظه ی ذخیره ساز در ماژول رم و کارت گرافیک

کارت گرافیک همانند ماژول های حافظه ی رم برای اجرای فعالیت های پردازشی خود نیاز به ارتباط و تبادل اطلاعات با پردازنده دارد، در کارت گرافیک این تبادل اطلاعات با پردازنده از طریق باس رابط انجام می پذیرد این ارتباط مابین پردازشگر داخلی کارت گرافیک و CPU برقرار می شود.

تبادل اطلاعات بین پردازنده، رم و کارت گرافیک باید به صورت مدام، با حداکثر راندمان و کمترین خطا صورت گیرد تا سیستم کامپیوتر و به خصوص پردازنده بتواند پردازش اطلاعات و داده های را با سرعت مورد نیاز و بدون محدودیت انجام دهد.

ارتباط پردازنده با رم و کارت گرافیک

مفهوم عددی باس رابط

برای مثال اگر عدد مربوط به باس رابط در یک کارت گرافیک 64 باشد به این معنی است که 64 کانال ارتباطی بین بخش پردازشی اصلی کارت گرافیک و پردازنده وجود دارد.

نکته ی اساسی در ارتباط صحیح بین کارت گرافیک، پردازنده و مادربرد این است که باید بین این قطعات از نظر باس رابط سازگاری کامل وجود داشته باشد تا سیستم پردازشی در کامپیوتر بتواند با بیشترین بازدهی، فعالیت تبادل و پردازش اطلاعات مختلف را انجام دهد.

باس رابط در کارت گرافیک

محدوده ی عددی باس رابط در کارت های گرافیک شامل چندین عدد متفاوت مانند 32 – 64 – 128 و اعداد مشابه دیگری می شود، این اعداد نشان دهنده ی تعداد راه های ارتباطی بین سیستم پردازشی اصلی کارت گرافیک و پردازنده ی کامپیوتر است.

مقالات مرتبط

کارت گرافیک

Graphic card

انتخاب بهترین کارت گرافیک برای هر کاربری

کارت گرافیک

بررسی و معرفی برترین کارت های گرافیک برای استفاده در کاربری های مختلف
مشاهده
کارت گرافیک

Graphic card

انتخاب بهترین کارت گرافیک برای هر کاربری

کارت گرافیک

بررسی و معرفی برترین کارت های گرافیک برای استفاده در کاربری های مختلف
مشاهده

کارت گرافیک

بررسی کارت های گرافیک مختلف از برند های متفاوت