بررسی مبحث انواع فرکانس در کارت گرفیک

مشخصبات سخت افزاری کارت گرافیک

Graphics card frequency

فرکانس در کارت گرافیک به نوعی نشان دهنده ی قردت پردازشی این قطعه است، دو بخش پردازنده ی مرکزی و حافظه ی کارت گرافیک به دلیل نوع خاض فعالیت خود، برای عملکرد پردازشی و ذخیره سازی از محدوده فرکانس استفاده می کنند، تفاوت در میزان فرکانس در کارت گرافیک های مختلف اغلب معیرای برای مقایسه ی قدرت آنها به شمار می رود.

انواع فرکانس در کارت گرافیک

بررسی مبحث انواع فرکانس در کارت های گرافیک و اهمیت هر کدام

انواع حافظه ی کارت گرافیک

موضوعات مورد بررسی در این مطلب:

1- ساختار و عملکرد کارت گرافیک

2- بخش های مختلف کارت گرافیک

3- فرکانس توربو بوست در کارت گرافیک

4- فرآیند اورکلاک در سخت افزار کارت گرافیک

ساختار و عملکرد کارت گرافیک

ساختار کارت گرافیک شبیه به یک برد مدار است که برای مدیریت عملیات های گرافیکی طراحی شده است، این سخت افزار یک حافظه ی ذخیره ساز مخصوص به خود داشته و دارای پردازشگر داخلی می باشد.

این سخت افزار از هازن ها، ترانزیستور ها و رابط های متنوعی تشکیل شده است که در کنار هم و در تعامل با یکدیگر فرآیند پردازش اطلاعات گرافیکی و انجام محاسبات پیچیده ی کامپیوتری را بر عهده دارند.

عملکرد اصلی کارت گرافیک، تبدیل اطلاعات رسیده در قالب اعداد به تصاویر دو بعدی و سه بعدی است تا در مانیتور نمایش داده شوند و در کنار آن، این قطعه در پردازش اطلاعات و انجام محاسبات نیز نقش دارد.

ساختار و عملکرد کارت گرافیک

در مقایسه بین پردازنده ی اصلی کامپیتر یا همان CPU و پردازنده ی مرکزی کارت گرافیک یا همان GPU مشاهده می شود که : تعداد هسته های پردازشی در ساختار GPU بسیار بیشتر از تعداد آنها در CPU است.

نکته ی قابل توجه دیگر در رابطه با تفاوت های CPU و GPU این است که : توان پردازشی هر یک از هسته های سازنده ی CPU بسیار بیشتر از توان پردازشی هر یک از هسته های سازنده ی GPU می باشد.

ساختار و عملکرد کارت گرافیک

در مقایسه بین حافظه ی ماژول های حافظه ی کارت گرافیک (GDDR) مشاهده که : ساختار، عملکرد و سیستم ذخیره سازی اطلاعات در این دو حافظه بسیار به یکدیگر شباهت دارد.

در حقیقت حافظه ی کارت گرافیک یا همان GDDR به نوعی حافظه اصلی سازنده ی ساختار ذخیره ساز در ماژول های حافظه ی رم یعنی DDR است که برای استفاده در کارت گرافیک ها بهینه سازی شده است.

بررسی فرکانس در کارت گرافیک

در ساختار کارت گرافیک دو بخش پردازنده مرکزی و حافظه، دارای ویژگی محدوده فرکانس می باشند، در اغلب مواقع این محدوده فرکانس به عنوان معیاری برای مقایسه قدرت کارت گرافیک ها در نظر گرفته می شود.

با توجه به این نکته که GPU دارای تعداد هسته های زیاد اما با قدرت پردازشی اندک می باشد، این پردازنده از محدود فرکانس کمتری نسبت به CPU پیشتیبانی می کند، واحد محدوده ی فرکانس در GPU مگاهرتز است.

واحد اندازه گیری محدوده فرکانس در حافظه ی کارت گرافیک همانند ماژول های حافظه ی رم و GPU، مگاهرتز می باشد، اما این واحد در CPU به دلیل وجود توان پردازشی بسیار بالاتر با گیگاهرتز بیان می شود.

هرتز، در فرکانس معادل یک مرحله از پردازش در نظر گرفته می شود.

واحد مگاهرتز به معنی انجام یک میلیون هرتز (مرحله) و واحد گیگاهرتز به معنی انجام یک میلیارد هرتز از عملیات پردازشی در زمان معینی است.

از دیدگاه اولویت تأثیر این دو فرکانس بر روند پردازش اطلاعات در کارت گرافیک، به این دلیل که پردازش اصلی اطلاعات در پردازنده انجام می شود، بالاتر بودن فرکانس GPU بر فرکانس حافظه ارجحیت دارد.

به طور کلی اگر تمام مشخصات دو کارت گرافیک با یکدیگر یکسان باشد، اما محدوده ی فرکانس GPU و فرکانس حافظه ی متفاوتی داشته باشند، کارت گرافیکی که از فرکانس های بالاتری پشتیبانی کند، قوی تر است.

فرکانس توربو بوست در کارت گرافیک

در پردازنده های جدید از تکنولوژی فرکانس توربو بوست استفاده می شود که در اثر فعالیت آن، محدوده ی فرکانس پردازشی در هنگام پردازش های سنگین با توجه به نوع پردازش تا حد خاصی افزایش می یابد.

به دلیل تشابه ساختاری GPU و CPU، در بسیاری از پردازنده های کارت گرافیک از تکنولوژی فرکانس توربو بوست استفاده می شود تا در هنگام افزایش فشار پردازشی، محدوده فرکانس GPU افزایش پیدا کند.

فرآیند فعال شدن فرکانس توربو بوست در GPU همانند CPU به صورت کاملا خودکار است و استفاده از این تکنولوژی بر کاهش مصرف انرژی، کاهش تولید حرارت و افزایش طول عمر پردازنده ها موثر است.

فرآیند اورکلاک در سخت افزار کارت گرافیک

اورکلاک فرآیندی است که با انجام آن می توان محدوده ی فرکانس عملکرد بعضی از پردازنده ها و بعضی از ماژول های حافظه ی رم را تا حد خاصی افزایش داد، این فرآیند ارتباطی با فرکانس توربو ندارد.

فرآیند اورکلاکینگ در برخی از GPU ها و برخی از حافظه های کارت گرافیک قابل اجراست، با اورکلاک کردن این بخش ها توسط نرم افزار اختصاصی می توان محدوده فرکانس عملکرد آنها را به حد بالاتری ارتقا داد.

مقالات مرتبط

کارت گرافیک

Graphic card

انتخاب بهترین کارت گرافیک برای هر کاربری

کارت گرافیک

بررسی و معرفی برترین کارت های گرافیک برای استفاده در کاربری های مختلف
مشاهده
کارت گرافیک

Graphic card

انتخاب بهترین کارت گرافیک برای هر کاربری

کارت گرافیک

بررسی و معرفی برترین کارت های گرافیک برای استفاده در کاربری های مختلف
مشاهده

کارت گرافیک

بررسی کارت های گرافیک مختلف از برند های متفاوت